Наредбата предвижда ясна процедура за вписване, описание на необходимите изисквания и изброяване на документите, които следва да се представят пред ЕИСЕС.
С промените в Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС) от 2023 г. се предвиди създаването на единна информационна система към Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), която обединява два публични централизирани електронни регистъра:
1) регистър на професионалните управители на етажна собственост и 2) регистър на етажната собственост, съдържащ данни за сдруженията на собствениците и управителите (или управителните съвети) на сградите или отделните входове в режим на етажна собственост.
Предстои и приемането на специална наредба, която да уреди подробно създаването и действието на единната информационна система и вписването в посочените регистри. Проектът на наредбата вече е готов и публикуван на сайта на МРРБ и Министерски съвет.
Наредбата предвижда публичен и безплатен достъп до единната информационна система на етажната собственост (ЕИСЕС), като вписването в системата ще се извършва от съответната общинска администрация, а всички етажни собствености и сдружения, които са вече регистрирани по стария ред ще бъдат въведени в ЕИСЕС служебно.
Наредбата предвижда ясна процедура за вписване, описание на необходимите изисквания и изброяване на документите, които следва да се представят пред ЕИСЕС. Целта е ясен, бърз и лесен достъп до регистрите и възможност в тях да се правят справки за вписаните обстоятелства.
Най-съществени изменения Наредбата (и ЗУЕС) предвиждат за професионалните управители на етажната собственост. С промените се въвеждат задължения за вписване в регистъра, като условие за упражняване на дейността, покриване на нормативно установени изисквания и сключване на застрахователен договор с нормативно установени минимални застрахователни суми.
Как е уредена процедурата по вписване и започване на функциониране на ЕИСЕС?
Според Наредбата, чието приемане предстои, управителите и управителните съвети са длъжни в едномесечен срок от избирането си да подадат уведомление по образец за вписване в системата пред съответната община. Всяка промяна във вписаните обстоятелства следва да се обяви в 14-дневен срок.
При сдруженията на собствениците редът е по-различен: председателят на управителният съвет или управителят следва да подаде заявление по образец до съответната общинска администрация в 14-дневен срок от провеждането на учредителното събрание. Заявлението може да бъде подадено по електронен път, на хартиен носител или може да бъде направено устно. Устното заявление се извършва пред кмета на общината или упълномощено от него длъжностно лице, след което компетентният орган съставя протокол за приемане. Към заявлението следва да се представят и допълнителни документи, предвидени в Наредбата. При промяна в обстоятелствата, председателят на управителния съвет или управителят е задължен да уведоми кмета на общината в 14-дневен срок.
Наредбата и законът предвиждат, че професионалните управители на етажната собственост-търговци ще могат да упражняват дейността си едва след вписване в ЕИСЕС. Вписването им ще е за срок от 5 г.
Този вид търговци следва да подадат заявление по образец – по електронен път или на хартиен носител в МРРБ, а не в съответната община. Задължително изискване за вписване е да се предостави документ за платена държавна такса, както и декларации, че лицето отговаря на необходимите изискванията.
За да се извърши вписване в регистъра съответните търговци следва да имат минимум едно лице, наето по трудов договор. Министерството на регионалното развитие и благоустройството издава удостоверение на търговеца след успешно вписване в регистъра.
В 15-дневен срок от получаване на удостоверението професионалният управител - търговец, следва задължително да сключи застрахователен договор за застраховка „Професионална отговорност" с минимум лимит на отговорност за едно застрахователно събитие в размер на 25 000 лева и 50 хиляди лева за всички застрахователни събития през периода на застраховката.
Търговецът е длъжен да подновява застраховката ежегодно, докато упражнява дейност по управление на етажна собственост. Застраховката ще покрива гражданската отговорност на търговеца при упражняване на дейността му и би следвало да служи за възстановяване на вредите, които търговецът причини на трети лица.
Очаква се скорошно приемане на Наредбата и създаване на ЕИСЕС, които да улеснят, както процедурите за вписване на етажна собственост и професионални домоуправители, така и да внесат яснота и прозрачност при упражняване на тяхната дейност.